تاريخچه ليفت و پاورليفتينگ
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

تاريخچه ليفت و پاورليفتينگ 

 
پرداختن به تاريخچه ورزش هاي مختلف شايد جنبه علمي و کاربردي نداشته و در افزايش رکورد و در پيشرفت هاي ورزشي خوانندگان تاثيري نداشته باشد ولي دانستن اينکه ورزش هاي مورد علاقه اي و ورزش هايي که به آن مي پردازيم چه سرگذشتي در طول تاريخ داشته و چه دگرگوني ها و تغييراتي را در طول ساليان و قرن ها پشت سر گذاشته اند همواره مورد توجه بوده و به جرات مي توان گفت که گاه جذابيتي بسيار بيشتر از مقالات علمي محض و کاربردي داشته است.
تاريخچه
در قرن نوزدهم ميلادي زماني که وزنه برداري به عنوان رشته ورزشي در حال شکل گيري بود طيف وسيعي از ليف ها و حرکات رکوردي معمول بوده و در اقصي نقاط جهان به چشم مي خورد!
ليفت هاي سنگين در سيرک ها
در اين ميان افرادي که در سيرک ها اروپاي آن دوران مشغول به کار بوده و نمايشات قدرتي براي مردم اجرا مي کردند و از اين راه امرار معاش کرده و ايضا مردم را سرگرم مي کردند نيز ابداعات و نو آوري ها و حتي بدعت هايي نيز از خود نشان داده و مدام فرم هاي مختلفي از ليفت ها را ابداع و اجرا کرده و به نمايش مي گذاشتند!
ليفت هاي سنگين در سالن هاي نمايش
در دوراني که سيرک ها اصلي ترين وسيله و اصلي ترين تجمع و گردهمايي براي سرگرمي و تفريح در اروپا به شمار مي رفت و مردم بريتانيا که خود را تافته جدا بافته دانسته و به عقيده خود يک سر و گردن از باقي ممل اروپايي سر تر بودند سالن هاي نمايش مجلل و باشکوه داشته و در اين سالن ها خود را به شيوه اعيان و اشراف مشغول و سرگرم مي کردند و اين روند يعني به نمايش گذاشتن انواع و اقسام ليفت ها توسط مردان قوي هيکل و تنومند در سالن هاي نمايش برپا شده در بريتانيا مرسوم بود.
ليفت هاي سنگين در جشن ها
آمريکايي هم که از ابتداي پيدايش اين کشور که از گردهمايي ملت هاي مهاجر با انواع و اقسام فرهنگ ها و نژاد و قوميت ها حاصل شد به فراخور اجتماع رنگارنگ و ملوني که داشتند به شيوه هاي مختلف و نوعا پر سر و صدا و پر هياهو خود را سرگرم مي کردند در مراسم رقص و آواز و جشن هاي مختلفي که در اين کشور نه چندان کهن و ريشه دارد برگزار مي شد نمايش هايي از انواع ليفت ها را اجرا کرده و حاضرين را سرگرم و متحير نموده و امرار معاش مي کردند!
تمرين و نمايش
ليفت هايي که در اين دوران مرسوم و معمول بود در اغلب موارد براي تمرين دادن بدن و آماده کردن بدن به منظور نمايش بود و در نهايت با استفاده از همين ليفت ها هم نمايش هايي جذاب ترتيب داده مي شد و مردم براي ديدن اين نمايش ها وجوه رايج آن دوران را نيز پرداخت مي کردند و افرادي که اين قبيل نمايش ها را ترتيب ميد دادند و همچنين افرادي که اين قبيل نمايش ها را اجرا مي کردند صد البته از اين راه امرار معاش هم مي کردند.
رقابت هايي محلي
گاه و بيگاه که زمينه مساعد مي شد و کرکري بالا مي گرفت و افراد براي هم کري مي خواندند بر اساس همين ليفت هايي که انجام مي شد رقابت هايي محلي و غير رسمي هم ترتيب داده مي شد و مسابقاتي هم بين افراد مختلف که خود را سر تر از ديگران مي دانستند در مي گرفت.
کشتي هاي پهلواني
در اين دوراني که ليفت و ددليفت به اين شيوه در ميان غربيان مطرح بود ورزش هاي پهلواني و کشتي هاي پهلواني صد البته آميخته و حتي تطهير شده با مسلک و مرام و منش پهواني و انساني در ميان ما ايرانيان مرسوم و معمول بود ولي بخوانيد که آنها با ليفت هاي خود چه کرده اند و ما با ورزش هاي آباء و اجدادي خود چه کرده ايم! این مقاله متعلق به بانک مقالات پایگاه تخصصی پرورش اندام و ورزش های قدرتی به آدرس پاوربیلدینگ دات آی آر powerbuilding.ir می باشد. تمامی این مقالات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در قالب کتاب چاپ و منتشر گردیده است و بدیهی است هر گونه کپی برداری و استفاده کلی و جزئی از این مقالات در کتاب ها، سایت ها، وبلاگ ها، نشریات و غیره بدون اجازه کتبی از مدیر سایت حتی با ذکر منبع نیز ممنوع بوده و افراد خاطی قویاً تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
حکايت درد
دريع و درد از چند دوره مسابقات رسمي و زمان بندي شده مسلسل در رشته ورزش هاي پهلواني و جالب است بدانيد جايي شنيدم که در يکي از اين دوره قهرماني هايي که گاه و بيگاه در رشته هاي باستاني و ورزش هاي ملي ايراني برگزار مي شود يک نفر خارجي اول شده بود!
انواع ليفت هاي باستان
بگذريم! در ميان ليفت هاي گوناگون که در اين دوران در دنيا رايج بود مي توان به موارد زير اشاره کرد که اين ليفت ها عجيب و غريب نيز به نظر مي رسند ولي روزگاري اساس کار ورزش هاي قدرتي غير رسمي بودند:

·ددليفت

·Back Press يا پرس Supine

·انواع پل هاي کشتي جلو بازو با هالتر!

·پرس سرشانه با يک دست

·Deep Knee Bend

·پرس سينه شيب دار

·و ...
صبور باشيد!
پاره اي از اين ليفت ها براي خواننده نامانوس و نا آشناست و در ادامه مطلب و در همين مقاله با چند و چون هر يک از اين حرکت که هر کدام ويژگي هاي جالب توجهي داشتند به روشني آشنا خواهيد شد.

 

1-jpg

 

پرس سينه که در اين تصوير مي بينيد و در آن دوران پرس Supine يا پرس Back Press ناميده مي شد ابتدايي ترين فرم از پرس سينه اي است که اجرا مي شد و پرس سينه معمول در باشگاه هاي پرورش اندام و پاورلفتينگ امروز دنيا را نيز مي توان از نوادگان اين پرس دانست!
لغت شناسي
Supine در لغت به معني برپشت‌ خوابيدن‌، تاق‌ باز خوابيدن، بيحال‌ بودن و سست‌ شدن آمده است ولي در نامگذاري اين حرکت به پشت خوابيدن و اجراي پرس مد نظر بوده است و صد البته در برخي مناطق اروپا اين حرکت به نام Back Press نيز ناميده مي شده است.

 

2-jpg

 



در مورد Eugen Sandow که تصوير توام با سيبل اش امروزه نماد پرورش اندام در سطح جهان بوده و اين فرد به نوعي پدر پرورش اندام نوين شناخته مي شود پيشتر و در مقاله اي که در زمينه تاريخچه پرورش اندام بود به تفصيل صحبت کرديم و او را به خوبي مي شناسيد.

در تصوير بالاي اين فرد پرس سرشانه با يک دست که اجراي اين حرکت در تمرينات قدرتي چندين دهه قبل مرسوم بود و در نمايشات قدرتي که اجرا مي شد از اصلي ترين حرکات نمايشي بود را اجرا مي کند.
وزنه برداري در المپيک 1904
در سال 1904 زماني که بازي هاي المپيک در St. Louis برگزار شد ورزشکاراني که در رشته وزنه برداري (به شيوه آن دوران) شرکت کرده بودند 9 حرکت one-arm lifts يک حرکت ليفت دو دستي و يک ليفت اختياري ديگر را در برنامه رقابت ها داشتند!
British Amateur Weight Lifting Association
زماني که در سال 1911 انجمن وزنه برداري آماتوري انگلستان که به اصطلاح British Amateur Weight Lifting Association خوانده مي شد پايه ريزي شد اين انجمن 42 مورد ليفت را شناسايي کرده و به رسميت شناخته و اين موارد را رسما اعلام نموده و رکوردهاي اين 42 مورد ليفت را به دقت ثبت و ضبط مي نمود.
تشکيلات ملي در آمريکا
حوالي دهه سوم قرن بيستم بود که دو تشکيلات ملي در آمريکا به نام هاي American Continental Weight-Lifter'* Association و Association Of Bar Bell Men در زمينه اين ورزش ها شروع به کار کرد.

اين دو تشکيلات نيز رکوردهاي ثبت شده در ليفت هاي گوناگون را به دقت ثبت و ضبط مي کرد و صد البته برخي از اين رکوردها به جاي اينکه در رقابت هاي رسمي به ثبت رسيده باشد در جريان نمايش هايي که در آن دوران بر پا مي شده است به ثبت مي رسيدند!
شکل گيري ليفت المپيک
در ابتداي سال 1920 ميلادي بود ليفت المپيک (ورزشي که امروزه آن را به نام وزنه برداري مي شناسيم) رسمي ترين فرم ليفت انتخاب شده و به سه حرکت يک ضرب و دو ضرب و پرس سينه محدود شد.

وزنه برداري امروزه در دو حرکت يک ضرب و دو ضرب و در مجموعه اين دو حرکت خلاصه و محدود مي شود و اين در حالي است که اين ورزش ابتدا با سه ماده يک ضرب و دو ضرب و پرس سينه کار خود را شروع کرده بود.
این مقاله متعلق به بانک مقالات پایگاه تخصصی پرورش اندام و ورزش های قدرتی به آدرس پاوربیلدینگ دات آی آر powerbuilding.ir می باشد. تمامی این مقالات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در قالب کتاب چاپ و منتشر گردیده است و بدیهی است هر گونه کپی برداری و استفاده کلی و جزئی از این مقالات در کتاب ها، سایت ها، وبلاگ ها، نشریات و غیره بدون اجازه کتبی از مدیر سایت حتی با ذکر منبع نیز ممنوع بوده و افراد خاطی قویاً تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

در مورد دلايل ماده پرس سينه از اين رشته که داستان جذاب و شنيدني دارد در همين مقاله صحبت خواهيم کرد پس پي بگيريد ولي اجالتا در مورد تغييراتي که از آن دوران تا به امروز در تکنيک هاي اجراي يک ضرب و دو ضرب رخ داده است توضيح مصور کوتاهي خواهيم داد.
وزنه برداري، تغييرات فاحش در اجراي تکنيک
کساني که در رشته وزنه برداري فعاليت دارند از نزديک و تا مغز استخوان با تکنيک هاي امروزي حرکات يک ضرب و دو ضرب آشنا هستند و افرادي هم که طرز اجراي اين دو تکنيک را از طريق تلويزيون و غيره ديده اند نيز با ديدن تصاوير اجراهاي اوليه اين تکنيک در اولين سال هاي شکل گيري اين رشته از ورزش هاي قدرتي به تغييرات و دگرگوني تکنيک اجرا از آن سال ها تا به امروز معترف بوده و از اين همه تغيير دچار حيرت خواهند شد ببينيد:

 

3-jpg


امروزه وزنه بردار براي اجراي حرکت يک ضرب وزنه را تا بالاترين نقطه اي که در توان دارد بالا کشيده و سپس در زير وزنه نشسته و آرنج ها را صاف کرده و قفل نموده و بدين ترتيب وزنه را بالاي سر جاي داده و سپس برخواسته و حرکت را ثبت مي کند.
4-jpg


قيچي زدن امروزه و در وزنه برداري حرفه اي امروز تنها در حرکت دو ضرب معمول است ولي اين تکنيک اجراي يک ضرب را ببينيد که وزنه برداري در زير وزنه يک ضرب هم قيچي زده است!

به تصوير بعدي توجه کرده و تعجب کنيد! در وزنه برداري حرفه اي امروز. براي اجراي حرکت دو ضرب ابتدا فرد هالتر را تا جايي که در توان دارو بالا کشيده و سپس سريعا در زير وزنه نشسته و بدين ترتيب وزنه را ابتدا بر روي سينه خود جاي داده و سپس بر مي خيزيد در حالي که وزنه بر روي سينه وي قرار دارد.


 

5-jpg

 



وزنه بردار پس از يکي دو نفس عميق و با يک حرکت انفجاري وزنه را به سمت بالاي سر پرتاب کرده و سريعا آرنج ها را قفل مي کند و اين در حالي است که براي رفتن به زير وزنه قيچي بلند زده و بدين ترتيب از ارتفاع بدن کم مي کند تا وزنه راحت تر بالاي سر قرار بگيرد.

زماني که وزنه بالاي سر قرار گرفت و آرنج ها قفل شد پاها را جمع کرده و حرکت را به ثبت مي رساند ولي در اين تصوير دقت کنيد و ببينيد که در گذشته براي اجراي حرکت دو ضرب در همان مرحله اول که کشيدن وزنه به روي سينه است نيز افراد از تکنيک قيچي براي اين کار (کم کردن از ارتفاع بدن) استفاده مي کرده اند که اين شکل از اجرا امروزه منسوخ شده است.

 

6-jpg
Amateur Athletic Union
در سال 1928 Amateur Athletic Union سازماندهي و هدايت وزنه برداري را بر عهده گرفت و در اين زمان بود که باقي ليفت هايي که تا آن زمان مورد قبول و مورد تاييد هم بود مردود اعلام شد.
ليفت هاي حاشيه اي
با اين وجود و عليرغم اينکه يک ضرب و دو ضرب و پرس سينه سه ليفت رسمي اعلام شده و باقي ليفت ها به حاشيه رانده شده بودند ولي کماکان ورزشکاران از ديگر نمونه هايي که به حاشيه رانده شده و مردود اعلام شده بود در تمرينات خود استفاده کرده و در برخي موارد هم نمايشات و حتي رقابت هاي محلي و غير رسمي بر اين اساس ترتيب مي دادند.
ليفت هاي قدرتي
سه نوع ليفت ياد شده که به رسميت شناخته شده بودند ليفت هاي المپيک لقب گرفته و باقي ليفت ها به نام عمومي strength lifts يا powerlifts خوانده مي شدند و اسکوات و ددليفت هم جزو همين ليفت ها بود.

پس از جنگ جهاني دوم بود که بادي بيلدينگ مسابقه اي و رقابتي هم از راه رسيد و معمولا مراسم نمايشي که در آن دوران بر پا مي شد تلفيقي از ليفت هاي قدرتي و حرکات نمايشي بود و صد البته در برخي موارد اين نمايش ها فرم مسابقات غير رسمي نيز به خود مي گرفت و در اين ميان گاه و بيگاه رقابت هايي بر اساس سه ليفت به رسميت شناخته شده نيز برگزار مي شد.

شايد براي شما هم جالب باشد بدانيد بدن هايي که در آن دوران به عنوان بادي بيلدر شناخته مي شدند و نشريات تخصصي پرورش اندام آن دوران که در فرم هاي بسيار ابتدايي چاپ و منتشر مي شدند روي جلد خود را مزين به تصوير اين بدن ها مي کردند چه شکلي بوده اند؟

 

7-jpg

 



در تصوير بالا بدن هايي که در آن دوران به عنوان بادي بيلدر و بدنساز شناخته مي شدند را به وضوح مي بينيد و در اين تصوير سه نمونه از فيگورهاي آن دوران که استاندارد چندان سفت و محکمي هم نداشت به تصوير کشيده است!

شايد اين بدن ها براي شما که در وضعيت امروزی و در زمان کنوني زندگي و تمرين مي کنيد و بدن هاي امروزي را در تصاوير مي بينيد خنده دار به نظر برسد ولي خواه باور کنيد خواه نه روزگاري نه چندان دور اين بدن ها بودند که در روي جلد نشريات تخصصي پرورش اندام خود نمايي مي کردند!
گرايش به سمت ليفت هاي قدرتي
در دهه 60 قرن بيستم که وزنه برداري يک ضرب و دو ضرب جايگاه خود در رقابت هاي جهاني و بين المللي را به خوبي پيدا کرده بود و کشورهاي مدعي در اين رشته پا به عرصه هاي جهاني گذاشته بودند و عرصه براي آمريکايي ها در اين رشته تنگ شده بود گرايش به سمت و سوي پرورش اندام و وزنه برداري قدرتي يا همان پاورليفتينگ در آمريکا رو به افزايش نهاد.
تغيير رويکرد Amateur Athletic Union
همين مسئله نيز سبب شد تا Amateur Athletic Union که در سال 1928 ميلادي در آمريکا سازماندهي و هدايت وزنه برداري به شکل يک ضرب و دو ضرب و پرس سينه را بر عهده گرفته بود تغيير رويکرد داده و به سمت و سوي پاورليفتينگ گرايش پيدا کند.
تغيير کامل رويکرد
تغيير کامل رويکرد اين سازمان مدت زماني به طول انجاميد و پس از کشمکش هايي که در گرفته بود عاقبت در سال 1958 کميته ملي وزنه برداري که در بدنه Amateur Athletic Union شکل گرفته بود تصميم به رسميت شناختن و ثبت و ضبط رکوردهاي ديگر فرم هاي ليفت مردود شناخته شده در وزنه برداري و ليفت المپيک گرفت.
اولين رقابت حقيقي پاور
در سال 1959 برنامه و جدول مسابقات ملي رشته پاورليفتينگ در آمريکا نوشته شد ولي هرگز عملي نگرديد اما اولين مسابقات واقعي ملي در آمريکا در سپتامبر سال 1964 با حمايت مالي و تدارکاتي شرکت York Barbell Company اجرا شد و جالب توجه اين بود که Bob Hoffman مالک کمپاني York Barbell تا چندي قبل از مخالفين شناخته شده و سر سخت رشته پاورليفتينگ بود.
Bob Hoffman
دليل تغيير موضع Bob Hoffman هم زياد شدن دست در توليد وسايل وزنه برداري المپيک و خارج شدن بازار توليد و عرضه وسايل وزنه برداري المپيک از دست وي و سود آور بودن توليد و عرضه وسايل و تجهيزات پاورليفتينگ بود وگرنه خبري از الهام آسماني و انقلاب دروني و از اين داستان ها در بين نبوده است!
اولين دوره رقابت هاي رسمي پاور
در نهايت Amateur Athletic Union در سپتامبر سال 1965 اولين دوره رقابت هاي قهرماني کشور را برنامه ريزي کرده و بر خلاف سال 1959 که هرگز اجرا نشده بود اين بار اين دوره از رقابت ها اجرا گرديد.
استاندارد سازي حرکات
کش و قوس هاي فراواني در انتخاب حرکات و ليفت هاي استاندارد براي رشته نوپا و جديد در گرفته بود و سرانجام بر سر سه حرکت ددليفت، اسکوات و پرس سينه توافق شد.

اين در حالي بود که حرکت پرس سينه که تا مدت در رشته وزنه برداري المپيک حرکت اصلي و اجباري به شمار مي رفت از اين رشته حذف گرديد.
حذف پرس از وزنه برداري
دليل حذف پرس سينه از وزنه برداري المپيک نتيجه تحقيقاتي بود که اثبات مي کرد پرس سينه هاي سنگين در طولاني مدت به مهره هاي گردني صدمات جبران ناپذيري را وارد مي کند!

ولي اين موضوع فقط ظاهر قضيه بود و چندان با عقل سازگار نبود چرا که قاعدتا حرکت سنگين يک ضرب و دو ضرب بايد فشار ***نده و خرد کننده شديد تري به مفاصل و مهره هاي گردني و کمري وارد کنند! این مقاله متعلق به بانک مقالات پایگاه تخصصی پرورش اندام و ورزش های قدرتی به آدرس پاوربیلدینگ دات آی آر powerbuilding.ir می باشد. تمامی این مقالات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در قالب کتاب چاپ و منتشر گردیده است و بدیهی است هر گونه کپی برداری و استفاده کلی و جزئی از این مقالات در کتاب ها، سایت ها، وبلاگ ها، نشریات و غیره بدون اجازه کتبی از مدیر سایت حتی با ذکر منبع نیز ممنوع بوده و افراد خاطی قویاً تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
حقيقت امر چه بود؟
حقيقت اين بود که اعمال نفوذ در داوري و حق خوري هاي آشکاري که عموما ناشي از ..... کردن ورزش و يا بهتر بگويم آلودن ورزش به سياست بود بعدها باب روز ورزش قهرماني و مخصوصا ورزش هاي قدرتي و علي الخصوص دسته سنگين وزن وزنه برداري گرديد!
اوج حق خوري در وزنه برداري
اين مسئله مخصوصا زماني که کمونيست ها اتحاد جماهير شوروي را پايه ريزي کرده و از هر وسيله و راهکاري اعم از انساني و غير انساني و اعم از معقول و غير معقول براي اثبات برتري پوشالي کمونيسم روسي بر غرب استفاده هاي ابزاري مي کردند به بالاترين و زننده ترين درجه خود رسيد.
نکته
مدال و عناوين قهرماني المپيک معتبرترين مدال ها و عناوين در ورزش هاي قهرماني محسوب مي شود به گونه اي که بارها ديده شده است افراد براي تصاجب اين مدال و اين عناوين از مدال هاي و عناوين قهرماني جهان گذشته و به جاي شرکت در رقابت هاي قهرماني جهان به تمرينات آماده سازي خود همت گماشته و براي رقابت هاي المپيک برنامه ريزي و تمرين کرده اند.
سه رکورد ويژه در المپيک
المپيک سلطان رقابت هاي ورزشي است و در صورتي که دنيا درگير جنگ جهاني و کشت و کشتار و قهر و آشتي سران کشورها و دول تاثير گذار نباشد هر چهار سال يک بار برگزار مي شود و در ورزش هاي المپيک هم سه رکورد ويژه و خاص وجود دارد: سريع ترين، بلند ترين و سنگين ترين!
سريع ترين
سريع ترين، در حقيقت رکوردي است که در دوي صد متر به ثبت مي رسد و نتيجه اين مسابقه از حساسيت بسيار بالايي برخوردار بوده و معمولا بليط هاي فينال صد متر المپيک در همان نخستين ساعات آغاز فروش تماما به فروش رفته و در روز رقابت نيز جاي سوزن انداختن در سالن نمي يابيد و اين در حالي است که در فينال ساير ماده ها ازدحام چنداني نمي بينيد!
بلند ترين
بلندترين، رکوردي است که در پرش ارتفاع به ثبت مي رسد و در فينال اين رقابت هم معمولا سالن پر از تماشاچي است هر چند استقبال از اين فينال به اندازه استقبالي نبوده است که در فينال دو صد متر ديده مي شود.
سنگين ترين
سنگين ترين، رکوردي است که معمولا در فينال رقابت هاي فوق سنگين وزن وزنه برداري به ثبت مي رسد و در فينال به اضافه 105 وزنه برداري هم سالن مملو از جمعيت مي شود و مخصوصا دوره اخير که در يونان برگزار شد به دليل رکوردهايي که وزنه برداري جهان از رضازاده به انتظار نشسته بود سيل تماشاچي حاضر در سالن سير صعودي هم داشت!
ادامه بحث
بحث در مورد دلايل واقعي حذف ماده پرس سينه از رقابت هاي وزنه برداري بود و گفتيم که کمونيست ها که حساسيت واقعا زيادي در رقابت هاي وزنه برداري و کشتي سنگين وزن هم داشتند و دارند در داوري وزنه برداري و مخصوصا در حرکات پرس سينه نيز همانند ديگر رشته ها اعمال نفوذ و اعمال سليقه کرده و در نهايت در نتايج رقابت هاي وزنه برداري حق خوري مي کردند و در اين دوران بود که محققين علي الظاهر با انجام تحقيقات مسئولين جهاني را مجاب کردند که حرکت پرس سينه که اعمال نفوذ و اعمال سليقه در اين حرکت به خوبي و به آساني ميسر بود براي سلامت مهره هاي گردني خطرناک است و سرانجام با حذف اين ماده از وزنه برداري المپيک تا حدود بسيار زيادي امکان اعمال نفوذ و اعمال سليقه در نتايج رقابت هاي وزنه برداري از ميان رفت.
يادآوري
يادآوري اين نکته ضروري است که حرکات يک ضرب و دو ضرب بستر مناسبي براي اختلاف نظر در مسائل داوري و اعمال نفوذ و اعمال سليقه نداشت و ندارد و اين در حالي است که در مورد ماده پرس سينه مشکلات داوري همواره مطرح بوده و هست!
مواد اصلي پاورليفتينگ نوپا
گفتيم که در نهايت سه حرکت ددليفت، اسکوات و پرس سينه به عنوان سه ماده رشته نوپاي پاورليفتينگ انتخاب شد و جالب است بدانيد که پرس سينه و اسکواتي که به عنوان پرس سينه و اسکوات استاندارد اين رشته نوپا پذيرفته شد فرم اصلاح شده و استاندارد شده از انواع پرس ها و ليفت هايي بود که تا آن زمان هر کس و هر منطقه اي اين پرس ها و ليفت ها با به شکل و فرم متفاوت اجرا مي کرد.
استاندارد سازي پرس سينه
پرس سينه فرم اصلاح شده back press بود. تا آن زمان ورزشکاران براي اجراي اين حرکت بر روي زمين و به پشت دراز مي کشيده و وزنه را بر روي سينه خود گذاشته و سپس وزنه را با دست ها به سمت بالا پرس مي کرد.
سوال
شايد اين سوال براي شما پيش آمده باشد که اين ورزشکار که اين حرکت را به اين فرم اجرا مي کرد چگونه وزنه را از روي زمين بلند کرده و بر سينه مد مي گذاشت؟
پاسخ
معمول ترين روش اين بود که در زير صفحه هاي چيده شده به هالتر در طرفين دو عدد جعبه در ارتفاع مناسب مي گذاشتند و وقتي ورزشکار در زير هالتر مي خوابيد و هالتر را در دست مي گرفت دو نفر اين جعبه ها را از زير وزنه کنار مي زدند و ورزشکار نيز وزنه را تا روي سينه فرود مي آورد و آنگاه تقلا براي بالا زدن وزنه شروع مي شد.
ميز پرس ابداع مي شود!
در سال هاي دهه 1950 ميلادي بود که ميز پرس ابداع شد و افراد به جاي اينکه بر روي زمين دراز کشيده و وزنه را بدين ترتيب بالا بزنند بر روي ميز پرس هاي ابتدايي و اوليه دراز کشيده و حرکت را تقريبا به فرمي که ما امروزه اجرا مي کنيم اجرا مي کردند.
شيوه اجراي قديمي و حوادث ناگوار
مشکلي که در اجرا به شيوه گذشته وجود داشت اين بود که پس از اتمام حرکت بايد دوباره جعبه ها را زير وزنه مي کاشتند و ورزشکار نيز وزنه را بر روي آن فرود آورده و از زير وزنه خارج مي شد که اين مسئله مصدوميت ها و حوادث ناگواري را رقم مي زد و دشواري هاي زيادي هم داشت که با ادلع ميز پرس اين مشکلات منتفي شده بود.
تغيير نام
در اين دوره بود که حرکت پرس سينه که تا ديروز back press ناميده مي شد به bench press تغيير نام داد و واژه bench از ميزي که اين حرکت از اين به بعد بر روي آن اجرا شد گرفته شد!
استاندارد سازي اسکوات

اسکوات پايي که به عنوان حرکت استاندارد شناخته شده بود نيز با فرمي از اسکوات ها که تا ديروز deep knee bend ناميده مي شد و استاندارد مشخصي هم نداشت تفاوت هاي زيادي کرده بود.

8-jpg
Deep Knee Bend
سابقا و تا پيش از استاندارد شدن حرکت اسکوات پا فرم هاي گوناگون اسکوات که به نام عمومي deep knee bend نيز سناخته مي شد به اين ترتيب اجرا مي شد که افراد مطابق تصوير بالا در زير وزنه قرار گرفته و تا جايي که در توان داشتند و تا جايي که کپل با زمين تماس پيدا کند زير وزنه مي نشستند و سپس اقدام به بلند شدن مي کردند و صد البته مصدوميت هاي زمين گير کننده زانو در بين افرادي که چنين اسکوات هايي را اجرا مي کردند بسيار شايع بود.

شايد بد نيست بدانيد که اجراي اين چنيني اسکوات به صورت رکورد تکي هم مطرح نبود و افراد معمولا در رکوردهايي که ثبت مي کردند علاوه بر تناژ وزنه تعداد تکرارهايي که داشتند را نيز مد نظر داشتند.
Harry Fields
به طور مثال در سال 1939 فردي به نام Harry Fields با وزنه 400 پوندي که تقريبا معادل 181 کيلوگرم مي شود رکورد غير رسمي جهاني خود را به ثبت رسانده و 15 بار به شيوه اي که ياد شده و کپل تا تماس با زمين پايين مي رفت اين حرکت را اجرا نمود.
پايه اسکوات
استفاده از پايه اسکوات نيز تا پيش از استاندارد شدن اين حرکت در رشته نوپاي پاورليفتينگ معمول نبوده است و افراد از روش هاي مختلف براي قرار دادن وزنه در پشت گردن براي اجراي حرکت استفاده مي کردند.
اسکوات و روش هاي پر خطر
در برخي موارد وزنه به کمک چندين نفر از روي زمين بلند شده و در پشت گردن فرد گذاشته مي شد و در برخي موارد ديگر از روش هاي پر خطر و مخاطره آميز ديگر استفاده مي کردند که با استاندارد شدن خود حرکت اسکوات پا، پايه اسکوات نيز ابداع شده و به کار گرفته شد.
اصطلاح دامنه حرکت
همچنين در جريان استاندارد سازي اسکوات پا بر اين مهم نيز تاکيد شده بود که بدن در زير وزنه تا جايي که بالاترين قسمت ساق ها در امتداد مفصل لگن باشد و نشستن بيش از اين جايز و لازم نبود.
ددليفت بي نياز از استاندارد سازي
حرکت ددليفت حرکتي بود که به همان فرمي که اجرا مي شد به رسميت شناخته شده بود و در استاندارد سازي اين حرکت نياز به تغيير چنداني حس نمي شد.

فرد وزنه را از روي زمين بلند کرده و قامت را زير وزنه صاف مي کرد و اساس کار همين بود و صد البته زانو ها هم بايد قفل مي شدند.
نکته اي شنيدني
همچنين در مسابقات افراد بايد پس از شنيدن صداي داور مبني بر تاييد حرکت اين وزنه را دوباره پايين آورده و بر زمين مي گذاشتند!
پاورليفتينگ مدرن
به همت دو کشور آمريکا و بريتانيا بود که در سال 1973 فدراسيون جهاني پاورليفتينگ (IPF) تشکيل شد و اولين دوره رقابت هاي پاورليفتينگ قهرماني جهان و در همان سال برنامه ريزي و اجرا شد.
پاورليفتينگ بانوان
زماني که فدراسيون جهاني پاورليفتينگ تشکيل شد پرورش اندام سال ها بود که در جهان شناخته شده بود و زنان نيز در اين عرصه فعاليت هاي چشمگيري داشتند.

از آنجايي که پاورليفتينگ و پرورش اندام و حتي وزنه برداري را مي توان در برخي موارد شبيه به هم دانست و در حقيقت اين سه رشته از يک خانواده محسوب مي شوند فعاليت زنان در رشته پاورليفتينگ هم مطرح شد و زمينه براي به رسميت شناخته شدن فعاليت بانوان در رشته نوپاي پاورليفتينگ هم در کمترين زمان ممکن مهيا شد.
مسابقه قهرماني کشور بانوان
اولين مسابقه قهرماني کشور بانوان در رشته پاورليفتينگ در سال 1978 در آمريکا برگزار شد و فدراسيون جهاني پاورليفتينگ هم رقابت هاي قهرماني بانوان را در سال 1979 به رسميت شناخته و در فهرست رقابت ها گنجاند.
محدوديت ها
در حوالي سال 1978 بود که قوانيني به تصويب رسيد و بر اساس اين قوانين ورزشکاراني که در باز هاي المپيک شرکت کرده و يا در رده هاي بالاي قهرماني در سطح جهان مسابقه مي دهند بايد تابعيت کشوري را داشته باشند که زير پرچم آن کشور رقابت مي کنند و اين قانون از سال 1980 لازم الاجرا شد.
فدراسيون پاورليفتينگ
در نتيجه تشکيلات AAU کنترلي که تا ديروز بر ورزش آماتوري سطح جهان و از جمله پاورليفتينگ داشت را از دست داد و فدراسيون پاورليفتينگ ايالات متحده آمريکا در سال 1980 تاسيس شده و امور پاورليفتينگ در اين کشور را بر عهده گرفت.
داروهاي نيروزا در پاورليفتينگ
از بدو پيداش وزنه برداري در فرم رسمي و جهاني استفاده از استروئيدها و داروهاي نيروزا در اين رشته معمول بود و صد البته اين روند در ورزش و در رشته نوپاي پاورليفتينگ هم مشهود بود.

بعدها کساني که استفاده از استروئيد و داروهاي نيروزا در پاورليفتينگ را محکوم مي کردند و کساني که استفاده از دارو در اين رشته را الزامي مي دانستند راه خود را از يکديگر جدا کردند و انشقاق صورت گرفت.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 204
بازدید دیروز : 291
بازدید هفته : 503
بازدید ماه : 2448
بازدید کل : 642811
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل